Co to jest

Nürburgring?

Najważniejsze informacje

Zasadniczo Nürburgring to nie jeden, a dwa tory wyścigowe.

Kiedy ktoś mówi o torze Nürburgring, zwykle ma on na myśli Północną Pętlę (znaną jako Nürburgring Nordschleife). Ta ma aż 21 kilometrów długości i 73 cudowne, w większości bardzo szybkie zakręty – to właśnie ona uchodzi za jeden z najdłuższych, najstarszych
i najbardziej spektakularnych torów wyścigowych na świecie.

Pod nazwą Nürburgring kryje się jednak również przylegający do Północnej Pętli tor Nürburgring Grand-Prix (o długości 5,1km), który został wybudowany w latach 80-tych i przez większą część roku działa jako niezależny obiekt.

Czasem jednak (np. podczas wyścigów 24 godzinnych) tor Grand-Prix jest łączony z Nordschleife – w takiej połączonej specyfikacji, Nürburgring ma aż 90 zakrętów i ponad 26 kilometrów długości!

To jednak Północna Pętla rozbudza dziś najwięcej emocji, a tym, co czyni to miejsce tak wyjątkowym, są Jazdy Publiczne, za sprawą których przez większą część roku jest ona dostępna dla każdego, kto posiada prawo jazdy i odrobinę odwagi.

Mapka z położeniem toru Nurburgring

Gdzie znajduje się

tor Nürbugring?

Nürbugring leży po zachodniej stronie Niemiec, niedaleko od granicy z Belgią.

Od Wrocławia dzieli go nieco ponad 800 kilometrów, co przekłada się na około 8,5 godziny jazdy samochodem. Odległość jest spora jednak od granicy trasa prowadzi głównie po autostradach i drogach szybkiego ruchu, co sprawia, że nie jest ona specjalnie wymagająca ani męcząca.

Autostrady dla samochodów o wadze do 7,5 tony są w Niemczech BEZPŁATNE.

Sam tor leży nieopodal niezwykle malowniczej miejscowości Nürburg. Nad torem góruje zamek o tej samej nazwie, a w okolicy możecie znaleźć całą masę różnego rodzaju ośrodków testowych i stajni wyścigowych. To miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić!

Krótka

Lekcja z historii

Czyli jak to wszystko się zaczęło

Budowa toru Nürburgring rozpoczęła się w 1925 roku. Asfaltowa wstęga, wijąca się pośród lasów i gór Eifel została ukończona mniej więcej dwa lata później – tor otwarto oficjalnie 18 czerwca 1927 roku. Od samego początku Nürburgring uchodził za najbardziej wymagający i niebezpieczny tor wyścigowy świata. Oprócz ogromnej ilości zakrętów, szczytów i podbić, duży wpływ na jego złą sławę miała również pogoda. Tor położony jest pośród gór i lasów o bardzo specyficznym klimacie –  poza tym jest on tak rozległy, że często zdarza się, że w jednej jego części świeci słońce, podczas gdy w innej zalega mgła, lub pada ulewny deszcz.

To właśnie między innymi z tego powodu zyskał on sobie przydomek „The Green Hell".

Nazwał go tak Sir Jackie Stewart, tuż po wygraniu Grand Prix Niemiec w 1968 roku – nic dziwnego, bo w trakcie wyścigu nad torem przetoczyła się potężna burza, a w niektórych jego partiach zalegała mgła.  W 1976 roku na torze miał miejsce najgłośniejszy chyba jak dotąd wypadek, w którym poważne obrażenia odniósł Niki Lauda. To właśnie między innymi za sprawą tego wypadku w 1980 roku zrezygnowano ostatecznie z organizacji na torze Nürburgring wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Niemiec (przeniesiono go wówczas na tor Hockenheim). W 1982 roku rozpoczęto budowę mniejszego i bezpieczniejszego toru, który otrzymał nazwę Grand-Prix (Nürburgring GP Track).

Od tamtej pory oba tory funkcjonują niezależnie – czasem jednak są one łączone na potrzeby serii wyścigów długodystansowych VLN.

Ciekawostką, o której mało kto wie jest to, że kilka razy w roku konfiguracja VLN jest udostępniana w trakcie Jazd Publicznych. Wówczas, wypożyczając samochód z oferty racetrax można wziąć udział w Jazdach Publicznych na tej niezwykle unikalnej, obejmującej obie pętle trasie.

Najważniejsze informacje

Nürburgring Nordschleife

  • Data otwarcia toru: 18/19 czerwca 1927 roku
  • Długość toru: 20,832 km
  • Ilość zakrętów: 73 (33 lewe i 40 prawych)
  • Największe nachylenie toru: 17%
  • Najwyższy punkt toru: Hohe Acht – 616,8 m.n.p.m.
  • Najniższy punkt toru: Breidscheid – 320 m.n.p.m.
  • Różnica wysokości: około 300 m
  • Pierwotna długość trasy: 28km (22.8 km Nordschleife + 7,7 km Südschleife).
  • Pierwotna ilość zakrętów: 173  (89 lewych i 84 prawe)

Najważniejsze Informacje

Nürburgring Grand-Prix

  • Okres budowy: 1982-1984
  • Długość toru: 1,489 km – 5,148 km (zależnie od konfiguracji)
  • Ilość zakrętów: 8 – 17 (zależnie od konfiguracji)
  • Najwyższy punkt toru: 627,75 m.n.p.m.
  • Najniższy punkt toru: 604.19 m.n.p.m.